Tuesday, January 13, 2015

Fenomena Musim Sejuk Luar Biasa Dijangka Berlaku Di Malaysia



Pensyarah Kanan Geokimia Marin dan Kajian Paleo-Iklim, Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Dr Hasrizal Shaari, berkata Malaysia dijangka bakal berdepan dengan cuaca musim sejuk pada hujung bulan ini..


sumber gambar - bharian.com

Perubahan cuaca ini berpunca dari pertembungan suhu ketara antara tanah tinggi Siberia-Mongolia dan Laut China Selatan. Tiupan udara bertekanan tinggi Siberia-Mongolia akan membawa cuaca sejuk ke China dan memasuki Laut China Selatan sebelum bergerak ke negara ini. Sementara itu Jabatan Meteorologi Malaysia dalam kenyataannya hari ini berkata angin kencang  timur laut bertiup selaju 50-60 km/jam dengan ombak hingga setinggi 4.5 meter di perairan Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor Timur, Sarawak, Sabah dan Labuan.

Keadaan ini dijangka berterusan sehingga
17 Jan (Sabtu) dan berbahaya kepada semua aktiviti perkapalan dan pantai termasuk pekerja di pelantar minyak.





Jadi, sebelum kejadian tersebut berlaku, adalah lebih baik kita membuat persediaan yang rapi dari sekarang, bak kata pepatah sediakan paying sebelum hujan. Jangan lupa untuk beli rain coat serta baju tebal dengan segera sebagai langkah keselamatan dan kesihatan kita dalam menghadapi musim sejuk tahun ini.

No comments:

Post a Comment

I Love All My Followers ^_^

Entry Babab.net

hatsune_miku_cursor

Singing Hatsune Miku

snow_pink

cute_anime_girl_bottom_left

cute_anime_girl_top_right

Streampad