Tuesday, October 21, 2014

Pesta Air Sungai Krian Saratok 2014


Assalamualaikum WBT, Salam sejahtera, salam 1 Malaysia Nor tujukan pada sekalian pembaca yang sudi berkunjung di laman blog hasil nukilan Nor hari ini. Diharap semua pengunjung berada dalam keadaan sihat bagi meneruskan bacaan anda hingga ke akhir pena. Nak tahu coretan apa yang Nor ingin kongsikan bersama hari ini? Jadi, terus setia bersama Nor di laman ini untuk mengetahui selanjutnya mengenai beberapa bingkisan istimewa yang Nor sediakan buat tatapan para pengunjung ^__^

Hari ini Nor ingin membuat coretan mengenai Regatta ataupun  lebih sinonim disebut acara Pesta Air Sungai Krian yang berlangsung di taanah kelahiran Nor Saratok. 

Untuk pengetahuan para pengunjung, Pesta ini bermula sejak dari tahun 2004 hingga sekarang. Acara ini berlangsung sekali dalam 2 tahun dan diadakan selama 3 hari berturut-turut. Gara-gara acara Pesta Air ini banyak mendapat sambutan dari pelbagai pihak, Bandar Saratok telah dirasmikan sebagai salah satu bandar yang sinonim dengan acara Pesta Air (selain Pesta Benak Sri Aman) dan jika dilihat pada signboard jalan masuk menuju ke Bandar Saratok, jelas sekali terpampang replika perahu buatan yang mana menunjukkan bahawa Pesta Air merupakan mercu tanda ataupun simbolik salah satu tarikan di Bandar Saratok.

Pada tahun 2014, Pesta ini berlangsung paada Oktober 17 hingga Oktober 19 iaitu selama 3 hari berturut-turut.

Selain itu, beberapa booth peniaga yang menjual pelbagai jenis barangan turut menambah kemeriahan Susana Pesta Air Saratok yang mana menjadi tarikan para pengunjung luar terutamanya dari Bandar Saratok sendiri, Kuching, Miri, Bintulu, Kabong, Sarikei, Brunei dan Betong.
 

Semua foto dibawah berikut merupakan memori perjalananku yang kuambil bersama adik perempuanku semasa hari kedua Pesta Sungai Air Krian berlangsung.




booth peniaga yang berhampiran sebelah kiri Tokong Cina Saratok


Macam2 jenis handbag yang dijual disini. Walaupun tak ORI yang penting sesetengahnya berkualiti tinggi. Rugi tak beli...

See? Ramai yang belek2. Tak pe, take your time.

Kat sini pun banyak yang cantik2. Nak yang ladies, funky, girlish, semua ada. Eh! ter snapshoot pulak adik comel yang pakai topi. tak pe, famous ape dapat masuk blog akak ^_^ hehehe...


Blink2 je suasana kat sini kan. Inilah dia barangan tradisional kaum iban di Sarawak setiap kali menjelang Hari Gawai. So pretty...

Ai chan pun tak terlepas peluang nak belek2 baju kurung/kebaya yang cantik dan warna-warni. Cantik je warna purple yang Ai chan pegang but... when look at her's behind... (nampak cantik je beg??)

Tudung pun ada dengan berbagai rekaan dan warna.

booth ni ada menyediakan khidmat buat "Tshirt print". Cool and awesome!

Ai chan tengah pilih baju favorite...

Ni pulak menyediakan pelbagai produk herba dan wangian lelaki dan wanita. Produk kesihatan dan apa yang menarik dijual dengan harga yang berpatutan.

Inilah dia barangan tradisional masyarakat orang asli di Sarawak.

Semuanya buatan tangan orang Sarawak. Cantik dan comel.

Beg ni pun nampak cantik but honestly not my taste.

Cenderahati comel dari Sarawak

Nor sendiri actually tak tahu apa benda yang tergantung ni, tapi bila tanya kat empunya kedai, ni semua barangan tradisional masyarakat kaum iban. Unique and beautifully...

Buat sesiapa yang berminat dengan barang2 antik, tempat ini pasti mengagumkan buat peminat2 nya.

Kalimah2 Allah, Muhammad serta Surah2 turut memukau pandangan para Muslim. Harga tak sampai RM 30. Ingat, kalau nak beli sesuatu yang berkaitan dengan kalimah2 suci elakkan dari tawar-menawar kerana nilai tetapnya adalah keikhlasan dari hati kita sendiri. RM30 bukan mahal sangat pun, kalau nak dibandingkan pahala yaang kita dapat dari niat kita yang ikhlas.

So creative and awesome. Sesuai dijadikan cenderamata buat pengumpul barangan unik. Harga RM 45. Nice price!

Patriotism Ai Chan~~~ Suka betul ambil foto dengan barangan ala Sarawak.

cantik~ tapi tak tahu apa benda o_O


Haa... tak habis2 nak buat sesi fotografi kat sini.

My mom and aunty favorite place.


Akhirnya, jumpa jugak booth All Sarawak Goods (Jersy, Cap, Mafla, Mask and etc.)

Ngap Sayot Forever!

Berkesempatan jugak Ai chan ambil gambar.

And me too! Why not?!

FROZEN! kawaii~~~

Booth yang menjadi tarikan ramai kanak2 perempuan yang meminati Princess Elsa dari Hit's Movie Frozen.

Suasana di belakang Dewan Niaga Komersial Saratok.

"Saratok Old Era" Ramai pengunjung luar ambil kesempatan untuk bergambar di sini.

Hey Ai chan! Why i look soo sleepy?!



Syoknya tengok acara lumba perahu.. poor me T__T as the bloggers one, i have no opportunity to watch it. As the one who holds the camera, my job just take all panorama around my surrounding.

This old women looks soo tired... same going with me.

Sudut atas panorama booth peniaga2 makanan dan minuman yang memenuhi dataran perhentian bas Saratok.







So many people at there... and i walk slowly too cause the weather starts raining...



All team was arrive safely. Although i doesn't know the winner but at least i got last shot!



Pesta Air Sungai Krian bukan sahaja mengadakan acara lumba perahu, malah beberapa aktiviti lain seperti pertandingan boat ski, Saratok Bike Show serta pertunjukan aktiviti Petanque turut diadakan di Arena/Gelanggang Petanque Saratok. (start speaking Malay again, hehehe....)

Suasana meriah di Gelanggang petanque Saratok

Pentas Mesra Belia Pesta Air Sungai Krian 2014


Kemeriahan acara Petanque turut meriuhkan suasana

Thanks a lot to all RELA workers yang menyumbangkan jasa menjaga keselamatan pengunjung yang hadir.



Akhir sekali, Nor juga tidak lupa membeli beberapa cenderahati dan barang kegemaran sebagai tanda memori regatta tahun 2014.


Untuk perhiasan bilik Nor yang masih kurang kalimah2 suci. All is Anime poster on my wall. But this time, i give some little touch to insert some religion stuff.

Chanel Bag plus beautiful purse Made In Thailand.

 And some beautiful kerongsang. My favorite one is the Effiel Shape.

Dengan menyumbang RM30 untuk Aman Palestine, i got this one. Alhamdulillah, i  have a chance to do charity this year.

Finally i BUY it! Will share to wears it with Ai chan coz it was limited edition. Only ONE! Though idk when i have to wearing it. There have so many clothes which i buy this month which i didn't wear it yet...

Include of this. Na Chey gift from China. Maybe i wear it later...


Dalam pada itu, aku juga turut berkesempatan menuju ke pusat Bandar memberi barang keperluan harianku yang mulai kehabisan di rumah.



Sunsilk Smooth and Manageable, Biore Whitening Scrub dan Mouiturizing Inergazing Lotus Snow (Promotion Product at Regatta).


Tidak lupa juga my favorite book KREKO. I miss to buy both October new issue so I just caught both of it at the same time. Overally, i spends RM 170 totally just for ONE DAY?! OMG! Only the readers knews it. Don't tell my okassan (>_<)

So, that's all about my blog diary for today.
Harap coretan Nor hari ini mengenai Pesta Air Sungai Krian Saratok dapat memuaskan setiap pengunjung but sorry to say, i insert my daily life too. Hope you guys doesn't mind. Btw, thanks for coming here and read my blog.

Salam sayang dari Ku, Nor and my lovely Sister Ai chan.

No comments:

Post a Comment

I Love All My Followers ^_^

Entry Babab.net

hatsune_miku_cursor

Singing Hatsune Miku

snow_pink

cute_anime_girl_bottom_left

cute_anime_girl_top_right

Streampad