Wednesday, October 22, 2014

Asal Usul Lambang Hati Cinta di Dunia


Love, liedfde, amour, lieben.

Deretan kata-kata tersebut selalu lekat dengan definisi cinta. Kata cinta juga dikaitkan dengan sebuah perasaan manusia yang begitu mendalam kepada seseorang. Namun, apakah anda tahu dari mana  simbol love atau cinta itu tercipta?

Berikut Merupakan Sejarah Asal Usul Lambng Hati Cinta Di Dunia



3000 tahun Sebelum Masihi

Bentuk hati dipercayai telah wujud pada 3000 tahun Sebelum Masihi, ianya berasal dari bentuk daun ivy yang sering digunakan masyarakat Yunani dan Rom sebaai ornamen dalam keramik dan bejana. Sulur yang merambat dari tumbuhan ivy dianggap melambangkan ghairah. Daun ivy juga diletak pada batu nisan sebagai lambang cinta yang abadi meski kematian memisahkan.

631 tahun SM

Bangsa Yunani mengalami kekeringan dan ledakan populasi masyarakat sehingga pada 631 Sebelum Masihi, mereka mencari sebuah kota baru. Mereka akhirnya mendirikan Kota Kierene yang terletak dihujung utara Afrika. Di sana mereka menemukan biji silphium yang akhirnya digunakan untuk alat kontrasepsi. Bangsa Kinere pun mula membuat simbol menggunakan silphium menjadi sebuah koin dan berbentuk hati.

384 tahun Sebelum Masihi


Falsafah era klasik juga berpendapat mengenai simbol hati dan maknanya (384-322 SM). Aristoteles yang termasuk dalam tiga ahli falsafah paling berpengaruh di pemikiran Barat berpendapat bahawa jantung adalah pusat pemikiran dan emosi. Bahkan, terkadang jantung lebih kuat daripada pengaruh otak sebagai sitem saraf. Dengan demikian, jantung dirasakan tepat sebagai pusat jiwa dan emosi.

Tahun 1304 – 1306


Dengan berkembangnya ilmu pengetahuan pada 1304 - 1306, seorang pelukis bernama Giotto membuat sebuah karya Cappella degli Scrovegni. Lukisan tersebut bercerita mengenai seorang dermawan yang memegang sebuah hati berbentuk jantung_ dan memberikannya ke syurga. Lukisan Giotto pun dianggap begitu nyata dan melambangkan cinta yang tulus terhadap Tuhan.


Selanjutnya, antara 1489-1500, pelukis genius Leornado da Vinci menggambarkan ilustrasi awal bentuk jantung. Jika diperhatikan, ilustrasi itu seperti kombinasi gambar hati pada permainan dan bentuk nyata jantung. Gambar milik Da Vinci itu juga terlihat paling detail dan paling menyerupai bentuk jantung. Dan, seperti kepercayaan masyarakat Romawi, jantung adalah pusat dari jiwa dan emosi.


Simbol hati semakin popular untuk melambangkan cinta. Bahkan pada 2003 simbol tersebut digunakan dalam beberapa film terkenal seperti Love Actually.

 
Film drama romantis yang diarah oleh Richard Curtis itu berjaya menembusi tembok box office. Dan sehingga kini, simbol hati melekat pada Hari Valentine atau Hari Kasih Sayang.


Source : kaskus.co.id
Image : austinally.wikia.com, independent.co.uk, etsy.com, kaskus.co.id, turismopadova.it

No comments:

Post a Comment

I Love All My Followers ^_^

Entry Babab.net

hatsune_miku_cursor

Singing Hatsune Miku

snow_pink

cute_anime_girl_bottom_left

cute_anime_girl_top_right

Streampad