Friday, December 26, 2014

POKE! Dan Maksudnya





Adakah anda seorang yang suka menekan 'POKE' dalam Facebook? Jadi hari ini K ingin sama-sama berkongsi maksud poke yang selalu dipersoalkan oleh sesetengah pemegang akaun facebook yang masih tidak kenal dengan jelas maksud “poke”. Kalau perlu,  search google untuk tahu lebih lanjut mengenai apa itu perkataan/maksud "POKE".

Menurut anggapan K perkataan “poke” dalam dalam bahasa Inggeris  bermaksud menyapa dari belakang, tetapi dalam bahasa dari belah-belah Benua Afrika adalah bermain dari belakang.

Dan menurut jawapan dari Wikipedia, “poke” bermaksud MENUSUK.

a) poke - To prod or jab with a pointed object such as a finger or a stick.
- menyentuh atau meyapa menggunakan sesuatu yang runcing seperti jari atau ranting.

b) poke gesture - Poking is an action of tapping and/or softly jabbing another person with the tip of one's finger or a sharp object. This is usually done to gain the other's attention. However, it is also commonly used as a form of teasing, joking around with, or irritating him or her; particularly when performed repeatedly.
- Menyodok adalah tindakan penyadapan dan / atau lembut menusuk orang lain dengan hujung jari seseorang atau benda tajam. Hal ini biasanya dilakukan untuk mendapatkan perhatian lain. Namun, juga sering digunakan sebagai bentuk menggoda, bercanda dengan, atau mengganggu dia atau dia, khususnya ketika dilakukan berulang kali.


Dan jawapan searching…

a) As an action it means to push them with one finger, usually on the shoulder.
As a phrase it means to pressure them into to doing something that they don't want to do
it can also mean something in a sexual manor, as to insert ones fingers into the vagina.
- Sebagai tindakan itu bererti untuk menggalakkan mereka dengan satu jari, biasanya di bahu. Sebagai ungkapan itu bererti untuk menekan mereka ke dalam untuk melakukan sesuatu yang mereka tidak mahu melakukan. itu juga bererti sesuatu dalam manor seksual, untuk memasukkan jari yang ke dalam faraj.


Dan jika kita perhatikan di dalam facebook, jika seseorang yang mem 'poke' kan anda, dan anda membalasnya, ini bermaksud mereka boleh melihat maklumat anda seperti kawan yang lain termasuk maklumat peribadi dan gambar selama tiga hari walaupun mereka belum menjadi kawan anda.

Dalam erti kata lain, maklumat anda mudah tersebar jika anda suka-suka untuk membalas “poke” seseorang, mungkin ianya untuk menarik perhatian dan kita rasakan ada orang yang menegur anda.

Dunia facebook telah dicipta oleh seorang Yahudi, dan mereka tidak mencipta facebook dengan sia-sia, sebagai contoh yang paling ketara adalah “relationship” status, seolah-olah membenarkan dunia “couple”, dan bagi yang dah sudah berkahwin lain pula ceritanya. Dan banyak lagi perkara lain yang kita masih lagi tidak tahu menegenainya.

Justeru, terpulang kepada anda untuk menerima atau tidak.

Disini aku juga mengaku bahawa aku juga seorang pemegang akaun fb. Namun begitu, dalam kesempatan ini aku juga ingin sedikit memperingatkan kepada yang lain terutamanya yang baru mengenaliku di laman fb.

PLEASE! Don’t poke me, because when I think this matter properly, it just like you all seolah-olah mahu main blakang kepada saya, Nauzubillah. Mungkin ramai yang berkata melayari fb adalah satu perkara yang sia-sia dan buang masa but, if you use a technology properly, kita boleh mendapat kebaikan daripadanya. Dan pesanan terakhir dari K, 

JANGAN SESEKALI jadikan facebook seperti diari harian anda yang terbuka.

No comments:

Post a Comment

I Love All My Followers ^_^

Entry Babab.net

hatsune_miku_cursor

Singing Hatsune Miku

snow_pink

cute_anime_girl_bottom_left

cute_anime_girl_top_right

Streampad