Monday, May 18, 2015

Kipi Is Cosplaying As Mirai Suenaga Plus Extra Info About Mascot Japanese Culture By Danny Choo

Moshi mosh minna ^_^

Hari ni K fikir nak buat another posting about Cosplay plus some info about tema cosplay yang dipakai. So, bertemu lagi kita dalam ruangan cosplay ^_^ yang unik, comel dan menghiburkan. Cosplayer hari ni tak lain tak bukan ialah Dewi cosplay kegemaran K sendiri iaitu KIPI. Dan mengenai tema cosplay yang Kipi kenakan hari ini ialah “Kipi Is Cosplaying As Mirai Suenaga From Mascot Japanese Culture by Danny Choo”.

Berikut K kongsikan 7 gambar Kipi yang bercosplay kan karakter Mirai Suenaga dari Maskot Rasmi Kebudayaan Jepun sekaligus merupakan watak popular dari anime Mirai Milennium.









Yang EXTRA mengenai COSPLAY hari ini, K sediakan ruangan mengenai beberapa info ringkas seperti Biodata, Trivia serta Personaliti khas Mirai Suenaga untuk tatapan semua peminat tegar MIRAI SUENAGA yang ingin mengetahui lebih lanjut siapa itu Mirai Suenaga.


So, ENJOY MIRAI SUENAGA DETAIL WITH MORE HERE ^_^


Mirai Suenaga (末永 みらい) adalah maskot web rasmi karakter Kebudayaan Jepun (Culture Japan) yang dikembangkan oleh Dannychoo.com sekaligus merupakan pahlawan dari Anime Mirai Milennium dengan ilustrator Azami Yuko.

Hiranaga (Bahasa Jepun/Huruf Kanji) dari Mirai Suenaga adalah 未来 tapi "Mirai" ditulis sebagai Hiragana. Namanya berarti "Masa Depan Abadi".



Mirai dimulakan sebagai ilustrasi tunggal di sudut web kembali pada tahun 2007 dan sejak itu juga Mirai telah mendapatkan banyak penggemar di seluruh dunia.

Mirai banyak menjalankan projek kerjasama dengan perusahaan Jepun seperti
Goodsmile Company, Cospa, Nitro Plus, Kadokawa, King Records dan banyak lagi.


Mirai Suenaga banyak menghadiri pelbagai event di seluruh dunia termasuk Anime Expo, Anime Festival Asia, Comic Fiesta dan mereka juga membuat event mereka sendiri iaitu Culture Japan Night dan Culture Japan Convention dimana fans Mirai dapat berkumpul dan saling bergaul.

Secara internasional, Mirai telah berkolaborasi dengan Kinokuniya, Air Asia, Lawson, Penang Tourism dan juga telah menjadi kartu pengenalan IC Malaysia iaitu Touch N Go.


Pada tahun 2013, Mirai menjadi maskot rasmi untuk Japan Tourism dan di awal 2014 ia juga memiliki tim balapnya sendiri yang telah bertanding di balapan GT di seluruh dunia.

Dalam tahun 2014 juga menyaksikan Mirai menjadi karakter maskot untuk Asian Air dimana armada pesawat mereka akan dibungkus dengan seiras Mirai Suenaga dan penumpang juga dapat menikmati Mirai Suenaga di dalam penerbangan.

Disamping itu juga mempunyai ramai penggemar cosplay MIRAI Suneaga di setiap pelusuk dunia.

Produk terunggul Culture Japan adalah boneka 60cm Mirai yang bernama Smart Doll ini  telah pun diedarkan pada Mei 2014.

Klip rambut Mirai yang berbentuk huruf "X" dan di Jepun bermaksud "kolaborasi". Mirai dilahirkan untuk berkolaborasi dengan organisasi di seluruh dunia untuk membantu menyebarkan kebudayaan Jepun.
 


Selain itu, pihak Culture Japan juga telah mengunggah banyak file Photoshop beresolusi tinggi untuk digunakan secara pribadi seperti pembuatan poster, wallpaper, T-shirt dan apapun namun dipohon hanya untuk digunakan secara peribadi. Banyak orang di seluruh dunia telah membuat fanart dari Mirai Suenaga dan teman-temannya. Pihak Culture Japan berburu fanart di Pixiv dan Deviantart dan jejaring sosial lainnya, kemudian mereka menampalnya di Pinterest rasmi Mirai.

Semua karya seni memang menakjubkan namun pihak Culture Japan biasanya menghubungi ninja yang luar biasa untuk melakukan pekerjaan dengan komisi untuk mereka. Orang-orang yang membuat fanart diperbolehkan untuk menjual cetakan atau barang-barang dari pekerjaan mereka dengan tidak perlu meminta izin.


PROFILE MIRAI
Nama: Mirai Suenaga [末永 みらい]
Ulang Tahun: Mac 3
Tinggi: 165cm
Ukuran: B86cm W58cm H85cm
Usia: Selama-lamanya 17 tahun dan tetap muda
Golongan darah:-tidak diketahui (memiliki DNA yang langka)

PERSONALITI

- Putri sulung dari keluarga Suenaga
- Jujur dan rajin terang kepribadian
- Ia suka membantu orang lain
- Sering melompat naik dan turun ketika dia senang tentang sesuatu
- Selalu ingin mencuba hal-hal baru yang dia ingin tahu tentang apapun hasilnya.
- Kadang-kadang dia akan berakhir menjatuhkan, melanggar atau tidak sengaja menyakiti seseorang ^ ^
- Hobi Mirai adalah mengumpulkan pedang Jepun.
- Jika Anda Menonton Mirai Millenum Pasti sering melihat sisi yang serius Mirai saat ia - bertempur dengan kejahatan untuk melindungi Haruka adik nya.
- Senjata Mirai tentang pilihan adalah Blade Millennium.
- Kesukaan mirai adalah pedang Jepang dan panda merah

Mirai Suenaga juga memiliki banyak teman termasuk Haruka Suenaga, Kanata Hoshikawa, Retrokyu, Kizuna Yumeno, Chitose Shirasawa dan Eiji Seiun.


SUMBER:
kaskus.co.id
dannychoo.com

IMAGES:
dannychoo.com
cosrain.com


Nota;
Bagi post yang berlabel COSPLAY, semua gambar cosplay telah diambil dari beberapa laman blog cosplay yang berbeza dan kebayakannya adalah HAK MILIK laman cosrain.com. Harus diketahui bahawa TIDAK semua berita cosplay ialah baru dan terkini. Disebabkan K ialah penggemar cosplayer Kipi, maka tujuan berkongsikan gambar Kipi di blog K hanyalah sekadar hobi/kegemaran K yang suka  mengumpul gambar dan maklumat mengenai cosplay yang Kipi kenakan saban tahun. Disamping juga boleh berkongsi maklumat bagi penggemar-penggemar cosplay yang lain, Kipi terutamanya. Diharap, foto cosplay yang unik dan menarik dapat menghiburkan para pembaca yang tertarik dalam bidang cosplay, sekalian info tentang cosplay juga diharap berguna buat rujukan pembaca.

No comments:

Post a Comment

I Love All My Followers ^_^

Entry Babab.net

hatsune_miku_cursor

Singing Hatsune Miku

snow_pink

cute_anime_girl_bottom_left

cute_anime_girl_top_right

Streampad