Friday, February 07, 2014

Berdoalah Ketika Menziarah Saudara Yang Sakit


sample pic ; Jdorama Kyou no Hiwa Sayounara

Setiap penyakit ada ubatnya. Apabila penyakit itu bertemu ubatnya maka sembuhlah dia. Itulah yg disebut sebagai prosese keserasian. Namun dalam proses mencari ubat, manusia sering menemui jalan2 buntu apabila usaha2 yang dilakukan itu tidak berjaya. Selalu kita dengar bahawa seseorang itu kadang2 dijangka tidak mempunyai harapan untuk terus hidup. Jika mereka hidup, usia mereka mungkin hanya dalam jangka masa 6 bulan atau setahun. Jangkaan seumpama ini biarpun berdasarkan kepada lumrah atau pengalaman, kajian2 saintifik dan sebagainya, namu hal tersebut tidak seharusnya dijadiakan satu kaedah hukum untuk tidak memberi harapan hidup, biarpun jangkaan seumpama ini mungkin benar2 berlaku.
Oleh itu yakinkan pesakit atau keluarganya peluang menaruh harapan hidup. Apabila Allah SWT hendak mencabut nyawa seseorang, ketetapan itu akan berlaku pada waktunya, tidak terlambat atau tercepat biar sekejap sekalipun seperti firman Allah SWT :

Jawablah (Wahai Muhammad) “ untuk kamu disediakan satu hari yang kamu tidak dapat melambatkannya sesaatpun dan tidak pula kamu dapat menggerakkannya”

Hanya Allah SWT yang menentukan kematian seseorang itu, biarpun seorang doktor itu menjangka umur seseorang itu pada tarikh2 tertentu, namun selagi jangkaan tarikh tersebut tidak menepati ketentuan Allah SWT, orang yang berkenaan tetap hidup.

Doa Menziarah Orang Sakit.
Aku bermohon kepada Allah yang Maha Besar, Tuhan Arasy yang Agung, agar menyembuhkan engkau.

“bakmush yakmush abhamush yakmush lahumma kama tu’ha hazihi lasmau’ umhu mahabatta min kalbi”


No comments:

Post a Comment

I Love All My Followers ^_^

Entry Babab.net

hatsune_miku_cursor

Singing Hatsune Miku

snow_pink

cute_anime_girl_bottom_left

cute_anime_girl_top_right

Streampad