Monday, May 26, 2014

Keburukan Dendam Dan Cahaya Kemaafan




Kebanyakan perkara memang mudah untuk dimaafkan,
Namun sesetengah perkara terlalu sukar untuk dimaafkan,
Tetapi juga tersimpan sebuah perkara yang tidak mungkin boleh dimaaafkan.

Walauapapun yang berlaku, selaku seorang manusia biasa aku sentiasa belajar untuk memaafkan kesilapan orang lain. Tidak kira kecil atau besar, walaupun kadang-kadang sesetengah perkara itu terlalu sukar untuk aku memaafkan mereka.

Namun apa yang pasti, aku manusia yang punya naluri dan perasaan. Gembira, sedih, kadangkala aku ketawa dan ada saatnya aku menangis…

Aku manusia biasa, makhluk yang sangat lemah di depan yang Maha Berkuasa, dan kerna itu juga aku tidak lari dari dari sifat PENDENDAM.

Dendam yang amat kuat yang tersimpan sejak sekian lama yang kini ibarat racun yang meracuni diriku sendiri. Sehingga kini, parutnya masih jelas di tubuhku dan setiap kali aku menatapnya, air mata mencurah tanpa henti… ianya hanya terpendam tanpa ada sesiapa yang mengetahui… derita dan tangisan ku lalui seorang diri… aku hanya berdiam diri saat SYAITAN yang bertopengkan manusia itu muncul dihadapanku. Dialah yang mencipta dendam yang wujud dalam diriku dan aku hanya meminta satu hari nanti apabila dia sedar dengan apa yang telah dia lakukan padaku, sehingga detik akhir dia bernafas… TIDAK SESEKALI AKU AKAN MEMAAFKAN PERBUATANNYA… TIDAK AKAN… Itu yang AKU JANJI pada diriku. AKU AKAN PASTIKAN TIDAK AKAN TENANG KEHIDUPANNYA DI DUNIA DAN AKHIRAT MESKIPUN AKU MATI TERLEBIH DAHULU DARINYA.

Dendam terus tersimpan tanpa ku luahkan pada sesiapa hingga pada suatu hari, entah kenapa aku terjaga sepanjang malam, begiru sukar untuk tidur…
Pada keesokan harinya, aku terdengar musibah besar menimpa DIRINYA dan KELUARGANYA. Ingin aku gembira sepuas-puasnya mendengar khabar tersebut, tapi entah kenapa? Aku terdiam… terkaku. Namun satu hal yang pasti hatiku berasa sangat-sangat puas seolah-olah aku yang mencipta peristiwa yang tragi situ.

Saat itu aku terfikir, apa dendamku sudah terbalas?

Sejak saat peristiwa tragis yang menimpa dirinya, sejak itu juga aku berhenti memikirkan dendam. Dan setiap kali aku menatap wajah dan dari sorot anak matanya dari jauh, tidak terasa air mataku mengalir, hatiku berasa sangat sayu…

Namun sebesar mana peristiwa yang terjadi pada dirinya, itu tidak mampu membayar dengan segala siksa dan penderitaan yang telah aku lalui selama ini. Namun aku tidak tahu, kenapa hari tu merupakan hari yang begitu sedih buatku. Hari demi hari, aku terus menjalani kehidupanku yang biasa hingga pada saat aku sujud di tikar solat, entah kenapaa tiba-tiba aku melafazkan “YA ALLAH, SESUNGUHNYA AKU AKAN MEMAAFKAN SEGALA YANG TELAH DIA LAKUKAN PADAKU.”

Sejak aku menghilangkan dendam walaupun ternyata dia langsung tidak pernah mengutarakan maafnya kepadaku, kini aku menekui Cahaya ku Kembali. Aku tidak peduli jika dia tidak pernah datang mengaku kesilapannya padaku, yang penting setelah melenyapkan dendam dalam hatiku, kini dadaku berasa lapang dan luas. Tidak ada lagi perasaan dendam ibarat penyakit barah yang menular hingga aku hampir menemui batas melakukan sesuatu di luar kewarasan manusia yang sangat tegang kehidupannya.

LA ILAHAILLALLAH
ALLAHHU AKBAR
SUBHANALLAH
ALHAMDULILLAH
ASTAGHFIRULLAH

Itu yang ku lafazkan ketika dzikir dalam setiap akhir solatku. NESCAYA bakal hilang DENDAMKU. Dan hingga pada hari-hari seterusnya walaupun ada ketikanya aku lalu tidak jauh dari kelibatnya, ku coretkan senyuman tanpa dendam yang lama, di hatiku Cuma berdoa satu perkara terhadap dirinya, “AKU SUDAH MEMAAFKAN DIRIMU NAMUN AKU TIDAK PASTI ADAKAH YANG BERKUASA AKAN MENGAMPUNI DIRIMU”
Wallahualam.

“dan segala perlakuan makhluk mahupun seluruh benda yang hidup di muka bumi ini, hanya ALLAH SWT yang Maha Melihat dan Maha Mengetahui apa saja yang telah dilakukan makhluk-makhluknya meski ia baik mahupun jahat. Dan setiap hal yang baik itu, nescaya kamu mendapat manfaat dariNya, sedangkan pada setiap yang syirik itu, nescaya kamu akan mendapat kemurkaan darinNya sehingga kamu tidak akan mendapat kemaafan dan orang-orang seperti kamu yang ditempatkan di Neraka Jahanam.”

Oleh itu,
Hindarilah Syirik, jauhilah Dendam dan amalkanlah Mengampuni Maaf.

No comments:

Post a Comment

I Love All My Followers ^_^

Entry Babab.net

hatsune_miku_cursor

Singing Hatsune Miku

snow_pink

cute_anime_girl_bottom_left

cute_anime_girl_top_right

Streampad