Islam
Di Jepun
Islam di Jepun telah mengalami pertumbuhan yang begitu pesat dalam
tahun-tahun kebelakangan ini, dengan semakin banyak pemuda-pemudi kaya yang
memeluk agama Islam dengan ghairah.
Sejarah
Antara 1877 dan Perang Dunia II. Hubungan Islam
dengan Jepun adalah agak baru berbanding
dengan hubungan agama ini dengan negara-negara yang lain di seluruh dunia.Tidak
terdapat sebarang rekod yang nyata tentang hubungan-hubungan antara agama Islam
dengan Jepun atau sebarang kesan sejarah
tentang Islam di Jepun melalui penyebaran
agama, kecuali beberapa hubungan terpencil antara penduduk-penduduk Jepun
dengan orang-orang Muslim dari negara lain sebelum tahun 1868.
Agama Islam diketahui
buat pertama kali oleh penduduk-penduduk Jepun
pada tahun 1877 sebagai sebahagian
pemikiran agama barat dan pada sekitar tahun itu, kehidupan Nabi Muhammad diterjemahkan dalam bahasa Jepun. Ini membantu agama Islam menempatkan diri
dalam pemikiran intelek orang Jepun, tetapi
hanya sebagai satu pengetahuan dan sebahagian sejarah budaya-budaya.
Lagi satu hubungan yang penting
dibuat pada tahun 1890 ketika Turki Uthmaniyyah menghantar sebuah
kapal yang digelarkan "Ertugrul" ke Jepun untuk tujuan memulakan hubungan diplomatik antara
kedua-dua negara serta untuk saling memperkenalkan orang Muslim dan orang Jepun.
Kapal itu yang membawa 609 orang penumpang
dalam pelayaran pulang ke negara mereka tenggelam dengan 540 penumpang mati lemas.
Dua orang Jepun Muslim pertama
yang diketahui ialah Mitsutaro Takaoka yang
memeluk Islam pada tahun 1909 dan mengambil nama Omar Yamaoka selepas
menunaikan haji di Mekah, serta Bumpachiro Ariga yang
pada masa yang lebih kurang sama telah pergi ke India untuk berniaga dan kemudian memeluk Islam di bawah pengaruh
orang-orang Muslim tempatan di sana serta
mengambil nama Ahmad Ariga. Bagaimanapun,
kajian-kajian akhir-akhir ini telah mendedahkan bahawa lagi seorang Jepun yang dikenali sebagai Torajiro Yamada mungkin merupakan orang Jepun Muslim yang pertama ketika beliau melawat negara Turki disebabkan kasihan
terhadap mereka yang maut dalam nahas kapal Ertugrul. Beliau mengambil nama Abdul Khalil dan mungkin pergi ke Mekah untuk naik haji.
Bagaimanapun, kehidupan komuniti Muslim yang benar
tidak bermula sehingga ketibaan beratus-ratus pelarian Muslim
Turki, Uzbek, Tajik, Kirghiz, Kazakh dan Tatar Turki yang lain dari Asia Tengah dan Rusia, ekoran daripada Revolusi Bolshevik semasa Perang Dunia I. Orang-orang Muslim ini yang diberikan perlindungan di Jepun menetap di beberapa bandar raya utama di sekitar Jepun
dan menubuhkan komuniti-komuniti Muslim yang kecil. Sebilangan orang Jepun memeluk Islam melalui
hubungan mereka dengan orang-orang Muslim
ini.
Dengan pembentukan komuniti-komuniti Muslim yang kecil ini,
beberapa buah masjid telah dibina. Yang paling penting
antaranya ialah Masjid Kobe yang dibina
pada tahun 1935 (masjid ini ialah masjid yang tunggal di Jepun
pada hari ini) dan Masjid Tokyo yang dibina pada tahun 1938. Bagaimanapun, orang Jepun Muslim tidak
mengambil berat tentang pembinaan masjid-masjid ini dan tidak terdapat sebarang
orang Jepun yang pernah menjadi Imam.
Perang Dunia II dan
selepas Semasa Perang Dunia II, satu "Ledakan
Islam" telah dimulakan oleh kerajaan tentera
di Jepun melalui penubuhan pertubuhan-pertubuhan
dan pusat-pusat penyelidikan untuk mengkaji Islam dan Dunia Muslim. Telah dikatakan bahawa pada tempoh ini, melebihi 100
buah buku dan jurnal mengenai Islam telah diterbitkan di Jepun. Bagaimanapun, pertubuhan-pertubuhan dan pusat-pusat
penyelidikan ini sama sekali tidak dikuasai atau dikelolakan oleh orang-orang Muslim dan tujuannya bukan untuk penyebaran Islam. Tujuan yang sebenarnya adalah untuk melengkapkan tentera
dengan pengetahuan yang diperlukan mengenai Islam dan orang Muslim kerana terdapat
komuniti-komuniti Muslim yang besar di
kawasan-kawasan yang diduduki oleh angkatan tentera Jepun di negara-negara China dan Asia Tenggara. Oleh itu, dengan penamatan perang
pada tahun 1945, pertubuhan-pertubuhan
dan pusat-pusat penyelidikan ini hilang sama sekali dengan begitu cepat.
Lagi satu "Ledakan Islam" dimulakan,
kali ini selepas krisis minyak 1973. Media massa Jepun telah memberi publisiti yang besar
tentang Dunia Muslim secara amnya, dan
khususnya kepada Dunia Arab, selepas menyedari
kepentingan negara-negara ini terhadap ekonomi Jepun.
Dengan publisiti ini, banyak orang Jepun yang tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang Islam
mempunyai peluang untuk menonton Haji di Mekah serta untuk mendengar panggilan
Azan (panggilan
Islam untuk bersembahyang) dan pembacaan al-Quran. Selain daripada banyak orang Jepun yang memeluk Islam
dengan jujur ketika itu, terdapat juga banyak
upacara pengislaman beramai-ramai yang terdiri daripada berpuluh-puluh ribu
orang. Bagaimanapun, selepas kesan kejutan minyak bertamat, kebanyakan pemeluk Islam
meninggalkan agama itu.
Orang-orang Turki merupakan
komuniti Muslim yang terbesar di Jepun sehingga akhir-akhir ini. Jepun sebelum Perang Dunia II amat
dikenali untuk kasihan dan sokongan terhadap orang-orang Muslim di Asia Tengah dan memperlihatkan
mereka sebagai sekutu anti Soviet. Pada masa itu, sebilangan orang Jepun yang bertugas
dalam lingkungan perisikan mempunyai hubungan dengan
orang-orang Muslim itu. Sebilangan
perisik Jepun itu kemudian memeluk Islam
melalui hubungan-hubungan ini selepas akhir perang.
Juruterbang-juruterbang Jepun yang pergi ke
negara-negara Asia Tenggara seperti Malaysia sebagai tentera semasa
Perang Dunia II diajar mengungkapkan "La
ilaha illa Allah" ketika pesawat-pesawat
mereka ditembak jatuh di kawasan-kawasan ini supaya mereka tidak dibunuh.
Sebuah pesawat Jepun telah dikatakan ditembak jatuh dan juruterbangnya ditangkap
oleh penduduk-penduduk. Apabila juruterbang itu menjeritkan kata-kata "ajaib"
itu, dia berasa hairan ketika penduduk-penduduk itu
mengubahkan sikap-sikap mereka terhadapnya, dan memperlakukannya dengan baik.
Persatuan
Muslim Jepun
Serangan Jepun terhadap China dan negara-negara Asia Tenggara semasa
Perang Dunia II menghasilkan hubungan-hubungan antara
orang-orang Jepun dengan orang-orang Muslim. Mereka yang memeluk agama Islam melalui hubungan-hubungan itu kemudian mengasaskan Persatuan Jepun Muslim di bawah pimpinan Allahyarham Sadiq Imaizumi pada tahun 1953. Persatuan tersebut ialah pertubuhan Jepun Muslim yang pertama. Bilangan ahlinya
sebanyak 65 orang pada masa penubuhan persatuan ini bertambah dua kali ganda
sebelum pemimpinnya meninggal dunia enam tahun kemudian.
Presiden kedua persatuan ini ialah Allahyarham Umar Mita. Mita merupakan orang Islam yang tipikal bagi generasi tuanya yang membelajari Islam di wilayah-wilayah yang diduduki oleh Empayar
Jepun. Beliau bertugas dengan Syarikat Keretapi Manshu yang
hampir menguasai semua kawasan Jepun
di wilayah timur laut China ketika itu. Melalui hubungan-hubungannya dengan orang-orang Cina Muslim, beliau memeluk Islam di Beijing. Apabila Mita kembali ke Jepun
selepas perang, beliau menunaikan
haji, dan merupakan orang Jepun
pertama selepas peperangan untuk
berbuat demikian. Mita juga menterjemahkan maksud al-Quran dari sudut pandangan orang Muslim dalam bahasa Jepun buat pertama kali.
Oleh itu, hanya selepas Perang Dunia II baru terdapat sebuah komuniti di Jepun yang benar-benar boleh dipanggil "komuniti Jepun Muslim". Walaupun kejayaan permulaan agak
memuaskan, perkembangan kemudian dari segi keahlian amat perlahan, dan walaupun
terdapat banyak pertubuhan yang diasaskan sejak masa itu, setiap pertubuhan itu
hanya mempunyai beberapa ahli yang aktif.
Majlis pembukaan ini yang diadakan di Masjid Fukuoka Jepun
lebih kepada penerangan kepada orang2 Jepun tentang sejarah Islam serta
komuniti muslim di Jepun.
|
Orang
Jepun Muslim
Tidak terdapat anggaran yang boleh
dipercayai tentang bilangan orang Jepun Muslim di Jepun. Tuntutan
tiga puluh ribu tidak diragui merupakan satu tokok tambah. Sesetengah orang
mendakwa bahawa bilangannya hanya dalam beberapa ratus. Ketika ditanya, Abu Bakr Morimoto berjawab, "Bercakap terus terang, hanya seribu. Dalam
pengertiannya yang paling umum, jika kita memasukkan mereka yang memeluk Islam
tetapi tidak mengamalkan agama ini, umpamanya hanya untuk perkahwinan, bilangannya
mungkin dalam beberapa ribu."
Perkembangan yang sebegini perlahan
disebabkan sebahagiannya oleh keadaan luar. Suasana keagamaan tradisional Jepun dan kecenderungan yang amat mementingkan kebendaan harus
dipertimbangkan. Tetapi terdapat juga kelemahan dari segi orang-orang Islam Jepun sendiri juga. Terdapat perbezaan
orientasi antara generasi yang tua dengan generasi yang baru. Bagi generasi
yang tua, Islam disamakan dengan agama Malaysia, Indonesia, China, dan sebagainya. Tetapi bagi generasi
baru, negara-negara Asia Tenggara tidak begitu menarik hati disebabkan
orientasi barat mereka dan oleh itu, mereka lebih dipengaruhi oleh Islam di negara-negara Arab.
"Generasi tua telah hidup dengan rapat dengan
orang-orang Muslim bukan orang Jepun," Nur Ad-Din menegaskan. "Ini adalah sesuatu yang cemerlang dalam
semangat persaudaraan. Tetapi dari segi yang lain, kita tidak boleh menafikan
kesan sampingannya, iaitu, cara hidup ini tidak boleh mengelakkan orang-orang Jepun yang lain daripada berfikir bahawa agama Islam ialah sesuatu yang asing. Bagaimana untuk
mengatasi rintangan ini ialah satu masalah yang perlu diatasi. Ini merupakan
satu tugas untuk kita, generasi yang lebih muda."
Ketika melawat negara-negara Muslim, kata-kata bahawa orang-orang Muslim Jepun adalah kumpulan agama minoriti sering menimbulkan soalan
daripada para hadirin, "Berapakah
peratus bilangan orang Muslim di Jepun?" Jawapan
ketika ini: "Satu daripada
seratus ribu."
Dakwah
di Jepun
Sejarah Islam di Jepun mendedahkan beberapa gelombang pemelukan agama yang
rawak. Bagaimanapun, kempen-kempen agama baru di Jepun setakat
ini tidak begitu berjaya, termasuk agama Kristian. Statistik menunjukkkan bahawa di sekitar 80% daripada jumlah penduduk Jepun adalah penganut Budhisme atau Shintoisme, sedangkan hanya 0.7%
merupakan penganut Kristian. Keputusan tinjauan pendapat terkini yang dikendalikan oleh
sebuah majalah bulanan Jepun membayangkan satu kaveat yang penting. Hanya satu perempat
penduduk-penduduk Jepun mempercayai mana-mana satu agama yang khusus. Ketiadaan
kepercayaan ini adalah lagi ketara bagi pemuda-pemudi Jepun yang berumur 20-an dengan kadar ateisme setinggi 85%.
Bilangan pendakwah yang berpotensi
dalam komuniti Muslim di Jepun adalah amat kecil, dan terdiri daripada para pelajar dan
pelbagai jenis pekerja yang bertumpu di bandaraya-bandaraya besar seperti Hiroshima, Kyoto, Nagoya, Osaka dan Tokyo. Persatuan-persatuan pelajar Muslim dan sebilangan persatuan tempatan
sekali sekala mengelolakan perkhemahan dan perhimpunan dalam usaha untuk
memperbaik pemahaman ajaran Islam serta untuk mengukuhkan persaudaraan
antara orang-orang Muslim. Bagaimanapun, usaha-usaha mereka jarang diuruskan secara
teratur untuk mengendalikan kegiatan-kegiatan dakwah dengan berkesan.
Terdapat keperluan yang berterusan
untuk orang-orang Muslim bertahan daripada tekanan-tekanan dan godaan-godaan gaya
hidup moden yang lebih ghairah. Orang-orang Muslim juga menghadapi kesusahan terhadap
komunikasi, perumahan, pendidikan kanak-kanak, makanan halal, serta kesusasteraan Islam, dan kesemua ini menghalang
kegiatan-kegiatan dakwah di Jepun.
Tanggungjawab dakwah seringnya
dianggap sebagai suatu kewajipan orang-orang Muslim
untuk berkhutbah kepada orang bukan Muslim. Bagaimanapun, panggilan yang
penting untuk islaah dan tajdeed juga merupakan bentuk-bentuk dakwah
yang tersendiri untuk orang-orang Muslim. Usaha untuk pembaikan tahap
pengetahuan Islam dan keadaan-keadaan hidup komuniti Muslim adalah satu bentuk dakwah pada
dirinya yang amat diperlukan di Jepun. Jika sikap-sikap tidak ambil peduli
dan kepasifan penduduk-penduduk Islam di Jepun terhadap
persoalan-persolan jemaah Islam tidak bertukar, komuniti-komuniti Islam di Jepun menghadapi risiko pelemahan dan penghapusan melalui putar
belit kepercayaan Islam yang akan bertambah teruk. Kemungkinan ini disebabkan
oleh pendedahan yang tetap terhadap pengaruh-pengaruh adat resam dan amalan
tradisional Jepun, seperti membongkokkan badan sebagai bentuk menyambut,
serta penyertaan-penyertaan bersama dalam perayaan-perayaan agama dan
lawatan-lawatan kuil.
Masalah-masalah yang dihadapi oleh
orang-orang Muslim mungkin lebih teruk bagi kanak-kanak Muslim yang, tanpa sebarang tadika atau sekolah Muslim, merupakan sasaran yang mudah untuk
dipengaruhi oleh tabiat-tabiat budaya dan sosial yang bukan Islam. Ketiadaan institusi-institusi pendidikan yang bersifat Islam juga dibayangkan oleh fakta bahawa seluruh negara Jepun hanya mempunyai sebuah masjid yang tunggal. Dengan fadhl dari Allah (S.W.T), masjid itu
telah bertahan daripada gempa bumi yang hampir memusnahkan seluruh
bandar raya Kobe pada 17 Januari 1995. Terdapat usaha-usaha yang tetap untuk membina atau mengubah
unit-unit perumahan menjadi surau di banyak bandar raya yang lain.
Tanggapan salah terhadap ajaran Islam yang diperkenalkan oleh media-media barat perlu
dibetulkan dengan cara yang lebih cekap dan yang mengambil kira ciri penting
masyarakat Jepun sebagai salah satu negara yang paling kenal huruf di dunia. Bagaimanapun, disebabkan
taburan orang Muslim yang amat sedikit, terjemahan maksud-maksud al-Quran dalam bahasa Jepun juga tidak mudah didapati. Hampir tidak adanya
kesusasteraan Islam di dalam buku-buku kedai atau perpustakaan-perpustakaan awam, kecuali beberapa esei dan buku
dalam bahasa Inggeris yang dijual pada harga yang agak tinggi.
Oleh itu, tidaklah mengejutkan untuk
mendapati bahawa pengetahuan orang Jepun yang biasa tentang agama Islam hanya dihadkan kepada beberapa istilah yang berkaitan
dengan poligami, Sunni dan Shia, Ramadhan, Haj, Nabi Muhammad, dan Allah.
Dengan kesan-kesan yang semakin terang tentang kesedaran kewajipan
komuniti-komuniti Islam serta penilaian yang rasional terhadap keupayaan dan
batasnya, Ummah Muslim telah menunjukkan tanggungan yang
lebih kuat terhadap pelaksanaan kegiatan-kegiatan dakwah dengan cara yang lebih
teratur.
Imej Islam dirosakkan
secara teruk oleh pembunuhan Hitoshi Igarashi di Jepun disebabkan oleh penterjemahan Ayat-ayat Satan (The
Satanic Verses) olehnya, Serangan 11 September 2001, dan pengeboman bunuh diri di Palestin, Israel, Bali, Iraq, dan Jordan yang dilakukan di atas nama Islam. Imej Islam
juga dirosakkan lagi oleh tanggapan ketakstabilan politik di dunia Arab.
Seorang
“brother” kita yang berdarah Jepun-Vietnam berusia 19 tahun, Yuri Hayamato (nama
Islam sekarang, Mohammed Kamarov) menerima Islam dengan perjalanan spiritualnya
yang panjang. Dia adalah seorang mahasiswa dan lahir di sebuah keluarga ateis. Abang2
dan kakak2 lain memetik hikmah dari kisah inspirasi beliau, betapa Yuri
menghadapi kebencian, kemarahan, laporan dan pemberitaan media yang palsu
mengenai Islam, dan rasa ingin tahu membuat dia akhirnya memilih & menerima
agama sempurna ini.
Brother Yuri Hayamato
membaca al-Quran
|
Rujukan
Islam in Japan: It's past, present
and future. Islamic Centre Japan, 1980.
Arabia, Jilid 5, No. 54. Februari
1986/Jamad al-Awal 1406.
Gambar
slampos.com
vhafizalsofiah.blogspot.com
No comments:
Post a Comment