Tuesday, November 04, 2014

Technology Brain & Heart




I’m not against technology instead very proud of it, but one thing we must to see on detail about it. Tak kira secanggih manapun teknologi dalam dunia ni, ianya boleh rosak dan musnah sekelip mata dan kadang-kadang teknologi yang canggih pada zaman serba moden ini bukannya teknologi yang selamat digunakan. 


SALAH GUNA TEKNOLOGI sering berlaku oleh pihak-pihak yang tidk bertanggungjaawak who doesn’t use it properly. U know sometimes people takes a chance from ADVANTAGES to DISADVANTAGES. Don’t blame technology. BLAME YOURSELF.  That’s why I’m almost appreciate the biggest technology which GOD create perfectly
for us.


BRAIN and HEART.



If we do something using our minds, ia boleh mengalahkan 10 buah komputer yang tidak pasti akan menentukan dimana hasil kejayaan kita. Ia hanya MENCATAT, MENGINGAT, MEMBUAT DATA, MENGANALISIS MAKLUMAT dan MEMBERIKAN KESIMPULAN YANG PADAT. Namun INGAT! Ia memang mudah menyimpan beberapa banyak memori namun dalam SEKELIP MATA juga ia boleh MENGHAPUSKAN MEMORI. Ianya seperti sebuah permainan yang boleh di “REUSE”. Namun tidak seperti otak manusia, ia menyimpan memori dari masa lalu hingga ke tahap jangka masa yang panjang seseorang itu hidup, memori manusia tetap tersimpan dalam otak manusia sepertimana yang sering seseorang tidak lekang katakan “itulah kenangan manis/pahitku”. Betul atau tidak? Ini hanya perspektif pemahamanku, terpulang pada anda untuk menilainya.

Dan bagaimana pula dengn teknologi mennggunakan HATI?

Sepucuk pistol jika ditembak pada sasaran atau sebilah pedang jika dihunus pada lawan, ia akan mati. Namun HATI, jika ia bebisik “lupakan dendammu, berbaiklah sesama insan kerana membunuh lawan bukan jalan menyelesaikan sesuatu perbalahan dan ingatlah pepatah Rasullullah yang menyebut “WAR is a TRICK” ”

Bisik hatimu hingga kau menurunkan senjata mu. Nah, kau telah menyelamatkan satu nyawa.

BAGAIMANA???
 
Pemikiran rasional dari OTAK dan bisikan kearah jalan yang benar dari HATI

Itulah teknologi kurniaan ALLAH SWT yang paling agung yang tiada cacat celanya yang harus kita motivasikan dalam diri kita. Bukan melalui alat-alat canggih berkuasa tinggi seperti mana yang diagung-agung dan dibesar-besarkan kecanggihannya namun tetap juga mengucar-kacirkan kehidupan seluruh makhluk di muka bumi ini. Secanggih dan sehebat manapun ciptaan seseorang itu, INGATLAH… siapa yang mencipta kalian sehingga kalian menjadi diantara yang terhebat?

Down to EARTH and be HUMBLE kerana sebaik-baik Pencipta hanyalah Yang Maha Berkuasa.

Adapun teknologi, gunakan dengan SEBAIK dan SEPATUTNYA. Bukan dengan mengambil kesempatan semata-mata ingin mewujudkaan KEHANCURAN.

SAYANGILAH sesama Makhluk. CINTAILAH Keamanan. HINDARILAH Peperangan.


Gambar Hiasan: Google

No comments:

Post a Comment

I Love All My Followers ^_^

Entry Babab.net

hatsune_miku_cursor

Singing Hatsune Miku

snow_pink

cute_anime_girl_bottom_left

cute_anime_girl_top_right

Streampad